Home | Technische Info HVAC | Zwembaden | Gevel en dakreiniging | Poort automatisering | Contact | Pers | Vacatures |
---|
>33 jaar ingenieurservaring.
Het beste is maar goed genoeg.
GoLanTec energietechniek is een geregistreerd installatiebedrijf en en bouwt energiebesparende oplossingen voor particulieren en industrie:
Depannage veren sectionaalpoorten Crawford
Alu veerpluggen asgat 1”
Aluminium veerplug met universele draad, geschikt voor veren met een inwendige diameter van 50,8; 67; 95; 152 mm, asgat 1” (25,4mm). Een set bestaat uit 2 stationaire pluggen en 2 spankoppen met rode en zwarte markering.
Opgelet: Crawford zijn speciale veren: M veer (152 mm) en T veer (95 mm)!
Meet de lengte van 10 windingen, dan weet u de juiste draaddikte.
Draaddikte 6,0; 6,5; 7,0; 7,5; 8,0; 8,5; 9,0; 9,5; 10; 10,5; 11,0; 12,0 mm
Veerbreukbeveiliging
Als de veer onder spanning is, staat het weerhaakmechanisme door de spanning van de veer los ten opzichte van het getande blokkeerwiel in een wachtmode waardoor de as, met daarop het veiligheidsblokkeerwiel voorzien van een weerhaakspie, vrij rond kan draaien. Het veiligheidsblokkeerwiel vormt één geheel met de as.
Breekt de torsieveer, dan valt het weerhaakmechanisme in het veiligheidsblokkeerwiel waardoor de gevaarlijke guillotineval van de poort gestopt wordt.
Verplichte vervanging veerbreukbeveiliging bij vervangen gebroken veren
Gereedschap: Adapter
Crawford
Adapter geschikt voor Crawford spankop: Te huur
Speciaal ontworpen voor het opspannen van Crawford spanpluggen met standaard spanijzers. Voorkomt noodzaak voor speciaal gereedschap. Door het monteren van de adapter over de plug, kan met normale spanijzers (17mm) de veer opgespannen worden. Simpelweg over de spanplug schuiven en fixeren met bout en set screw.
Metaalmoeheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeiing
Dit
fenomeen werd het eerst ontdekt in Engeland, bij de eerste treinen. Het bleek
namelijk dat treinassen veel sneller bezweken dan op grond van berekeningen werd
verwacht. Het was William John Macquorn Rankine in het artikel "An Experimental
Inquiry into the Advantage of Cylindrical Wheels on Railways" uit 1842, die dit
fatigue (vermoeidheid) noemde. De Duitse ingenieur August Wöhler (1819–1914),
die bij de Duitse Spoorwegen een hoge functie had, onderzocht dit fenomeen
verder. In zijn bedrijf waren er al verscheidene zware ongevallen geweest door
breuk van treinassen en wielbanden. Hij ontdekte dat het metaal van de defect
geraakte onderdelen door de wisselende
belasting over de rails een lagere belasting kon verdragen dan bij een
statische belasting. Voor diverse staalsoorten legde hij na uitgebreide proeven
in grafieken, die wij tegenwoordig de Wöhlerkrommen noemen, het verband tussen
materiaalspanning en aantal belastingswisselingen tot breuk vast.
Vleugels van vliegtuigen bewegen tijdens het vliegen. Schepen plooien op de golven tijdens het varen. Daardoor zal het metaal zijn sterkte verliezen en breken. We spreken dan van metaalmoeheid. Schepen en vliegtuigen hebben daarom een beperkte levensduur.
Levensduur van de veer:
Er zijn 2 standaard berekende levensduren voor de torsieveren
De levensduur van een torsieveer hangt af van de hoekverdraaiing. Bij constante maximale belasting zal de veer ongeveer 18.000 belastingswissels meegaan. De levensduur gaat aanzienlijk omhoog bij een belasting van 80%: in plaats van 18.000 wissels, mag u op 100.000 belastingswissels rekenen. Bij een belasting van 70% heeft de torsieveer een nagenoeg ongelimiteerde levensduur.
Parameters die de veerafmetingen en levensduur bepalen:
Staalsoort
De minimum en maximum draaddiameter : 0,3 mm tot en met 17 mm.
Gebruikte materialen zijn:
Verenstaalkwaliteiten worden gekenmerkt door een hoge rekgrens. Hierdoor kunnen deze kwaliteiten grote vervormingen (energie) opnemen zonder plastisch te deformeren. De zo opgeslagen energie kan later weer afgegeven worden. Door de hoge sterkte en daarmee hoge hardheid hebben verenstaalkwaliteiten tevens een goede weerstand tegen met name abrasieve slijtage.
Afhankelijk van de kwaliteit kan de hoge sterkte op drie manieren bereikt worden:
• Harden en ontlaten voor met name het ongelegeerde en laaggelegeerde verenstaal
• Patenteren gevolgd door koud natrekken, toegepast voor verenstaaldraad
• Kouddeformatie voor niet thermisch hardbare kwaliteiten zoals roestvast verenstaal.
Standard" spring steel: The C-Class spring steel (1.1200) is the standard wire type most commonly used. The applications for wire and sheet metal are indicated in the table below, as well as the desired heat treatments to ensure the best spring in the desired conditions. C75 (1.1248) is the most common "ordinary" steel that is used for leaf springs. However, in practice this type of material will very often tear under deflection. We therefore advise our clients to opt for stainless spring steel (1.4310).
Het overgrote deel van de torsieveren wordt vervaardigd uit blank verenstaal (1.1200).
Relaxatie van veren en vermoeidheid
Two material properties are of great interest for springs:
One physical phenomenon with metals is that at stress below the yield strength of the material a very slow plastic deformation take place. In the spring branch this is called creep when a spring under constant load loose length and it is called relaxation when a spring under constant compression lose load. How much creep/relaxation is depends on the temperature, the stress in the metal, the metals yield strength and the time. Increased temperature, stress and time also increase the creep/relaxation. Especially the temperature and stress have a big influence.
Bij de plaatsing van de sectionaalpoort stelt de plaatser de correcte veerspanning in. Nadat de sectionaalpoort een tijd in gebruik is, verslapt het moment (torque) van de torsieveren. Men spreekt van ‘relaxatie van de veren’. Aangezien het de torsieveren zijn die het gewicht van de garagepoort compenseren, is het nodig om de veren steeds op het exacte moment (torque) af te stellen om de garagepoort in balans te houden, zodat het schijnbaar gewicht nul is. Bij manuele bediening zal de poort veel lichter open gaan, zodat de gebruiker weinig eigen kracht moet gebruiken. Is de poort voorzien van een motor, dan zal deze langer meegaan bij een correcte veerspanning. Het is aan te raden om na 400 uren (16 dagen) de veer opnieuw bij te spannen.
Most springs are subject to some amount of relaxation during their life span even at room temperature. The amount of spring relaxation is a function of
This relaxation is usually less than 1 or 2% at room temperature, but can be much more when the spring is exposed to higher stresses or higher temperatures. Relaxation is different than ordinary set. A highly stressed spring will set the first several times it is pressed, but within 5 to 10 cycles it has set as much as it is going to set. Relaxation of springs is a function of a fairly high stress over a period of time. A spring held at a certain stress will actually relax more in a given time than a spring cycled between that stress and a lower stress. The reason is that it spends more time at the high stress. It is often necessary to predict the amount of spring relaxation to expect over a certain period of time. This is done by first determining the operating temperature, the maximum amount of stress the spring sees and how long the spring will be exposed to the maximum stress and the elevated temperature over its lifetime.
A spring fatigue problem starts with the development of a micro fatigue crack which grows with every pulsation. When the stress in the remaining material reaches the ultimate tensile strength the spring will break. The risk for fatigue depends among other factors very much on the designed stress in the spring, the amplitude of the pulsation and the material ultimate tensile strength. It should be noted that material with the same chemical analysis and strength can have different fatigue property because also other material factors have an influence. Also the temperature and corrosion affect the fatigue strength of a spring. When testing the fatigue strength the spread makes its necessary to use statistic methods to get reliable results and to calculate the risk levels for breakages or security factors.
Berekening van torsieveren:
Fysische parameters
Herberekenen benodigd moment (torque) in Nm
Een
sectionaalpoort is uitgerust met één of meerdere torsieveren. De torsieveren
zijn gekogelstraald en gepoedercoat. Door de kogelstraling is de levensduur
langer en behouden ze een goede souplesse en door de coating zijn ze
corrosiebestendig!
Selectie van de juiste veren is erg belangrijk! Zowel
het gewicht van de sectionaalpoort
als de frequentie van het gebruik bepalen het type veer dat moet worden
gebruikt. Torsieveren worden voor elke sectionaalpoort opnieuw en afzonderlijk
berekend!
Gewicht poort Zet er een personenweegschaal onder. vb : 130 kg
2 standaard diameters kabeltrommel
124 mm dus straal is 62 mm > Pi x D = omtrek : 38,9 cm
158 mm: dus straal is 79 mm > Pi x D = omtrek : 49,6 cm
Berekenen moment (torque) dat de 2 veren moeten compenseren
Gewicht poort : vb : 130 kg
Moment = Gewicht x 9,81 x straal (mm)
M = F (N) x r (mm)
Goede raad: Breekt de torsieveer: Vervang de twee oude gebroken veren door:
Grotere binnendiameter: Gaan langer mee. Zijn langer en dikker. U moet wel de ruimte hebben tussen plafond en veer.
Zelfde binnendiameter, dikkere draaddikte: gaan langer mee.
Zelfde binnendiameter en draaddikte: Gemakkelijkste oplossing
Inox veer: zal minder snel breken
Kleinere binnendiameter: Niet aan te raden. Gaan minder lang mee en zijn korter.
Zie ook :
Poort automatisering |
---|
"Nous
n’héritons pas la terre de nos ancêtres,
nous l’empruntons à nos enfants" Antoine de St-Exupéry
Perfecte technologie, daar komt het op aan
:
055 310242
|
Versie laatst bewerkt op 3/07/2024